Auteur Topic: Sigma 10-20mm F4-5.6  (gelezen 29836 keer)

Peter

• Gast
Sigma 10-20mm F4-5.6
« Gepost op: 7 februari 2009, 12:17:46 »
Ik wil al een tijdje mijn fototas completeren met een groothoek objectief. Iedereen op dit forum is enthousiast over de Sigma 10-20mm. Volgens mij heb ik die van Ruud een gebruikt vorig jaar om deze tijd in De Blaauwe Kamer. Nou heb ik heb alleen eens gelezen dat dit objectief wat last had van minder goede exemplaren. Wie weet hier wat meer over?

Bedankt alvast.

Offline Ruud

• † 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Wat geweest is is geweest
Re: Sigma 10-20mm F4-5.6
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2009, 17:03:23 »
Nooit iets van gemerkt of gehoord.
Met vriendelijke groet,
Ruud

Offline wllm

• Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2009, 18:59:05 »
Nooit iets van gemerkt of gehoord.

Ik gelukkig ook (nog) niet.

wllm

Peter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2009, 10:15:23 »
Da's goed nieuws heren. Ik heb internet nog even afgespeurd en kom wel wat berichten tegen over minder kwaliteit. Autofocus (maar dat hebben meer lenzen) en de linkerkant van de foto soms onscherp. Het zijn wel oudere berichten, dus misschien was er in het begin van de productie soms een probleem.

Offline huisfotograaf

• Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2009, 08:39:43 »
Mijn exemplaar, inmiddels twee jaar oud, heeft inderdaad last met autofocussen en dan vooral bij 10-12mm. De K20D ziet bij back/frontfocuscorrectie (de AF-correctie) de 10-20mm aan voor de Sigma 17-70mm (en andersom). Blijkbaar zit er in beide objectieven hetzelfde chipje.

Jos de Bont

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2009, 10:04:34 »
Er zijn inderdaad betere en mindere exemplaren. Een goede vriend van mijn heeft er kort geleden een gekocht bij Digital street en die was aan een zijde beduidend minder scherp dan aan de andere kant. Hij heeft deze toen zonder problemen kunnen omruilen voor een perfect exemplaar. Mijn eigen exemplaar is net weer een fractie minder dan zijn nieuwe (in de totale scherpte). Daar kwam ik achter toen we de verschillende exemplaren naast elkaar hebben vergeleken. Voor mij is mijn exemplaar gelukkig nog wel goed genoeg.

De verschillen waren overigens vrij gering en zouden alleen zichtbaar zijn geweest bij een behoorlijke vergroting.

De conclusie is dus dat er wel enige variatie zitten tussen de verschillende individuele exemplaren en dat het de moeite loont om bij de aanschaf kritisch hier naar te kijken, zeker als je ook flinke vergrotingen wil laten afdrukken.

Jos

Wytze

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2009, 15:25:58 »
Beste San,

Ik fotografeer al een jaartje met de sigma 10-20. Ik ben er erg over te spreken, zeker ook over de scherpte. Alleen wolkenpartijen komen nog weleens wat vreemd over, maar voor de rest, niets dan lof. Het meest verbluffende aan de lens is toch wel de wijze waarop het glaswerk bij de grootste beeldhoek (10mm), relatief weinig vertekent. Echt een topper!

Groet,

Wytze
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2009, 16:01:47 door Wytze »

San

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2009, 17:44:06 »
Vind je? Ik vind 'm wel behoorlijk vertekenen .. Hier een snelle foto die ik had genomen:

Wat lijkt mijn huis enorm groot met deze groothoek ;)

Jos de Bont

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2009, 23:53:19 »
Vind je? Ik vind 'm wel behoorlijk vertekenen .. Hier een snelle foto die ik had genomen:

Hoe extremer de groothoek , hoe extremer ook het perspectief in de foto wordt. En ook minder natuurlijk in onze beleving.

Verder doet een rectangular lens als deze eigenlijk nog iets raars met het beeld. Om de lijnen recht te houden, blaast die de voorwerpen naar de hoeken toe op. Hierdoor wordt voorkomen dat parallelle lijnen naar de zijkant toe naar elkaar gaan lopen, wat volgens een normaal perspectief eigenlijk wel zou moeten. Een fish-eye doet dit wel en door de extreme beeldhoek lijkt dit ook meer overdreven, maar eigenlijk toont die gewoon iets wat verder weg van de camera is, ook gewoon kleiner. (Als je midden voor een groot gebouw staat en zeker als je er dicht bij staat, dan is het midden van de gevel een stuk dichterbij dan de hoeken. De hoeken zouden dus eigenlijk kleiner moeten worden weergeven, omdat die verder weg zijn.) Dit geldt voor voorwerpen/beelden die in een vlak zijn, dat parallel ligt met de sensor. Voor voorwerpen/beelden die niet in één vlak liggen, wordt het perspectievisch verloop extremer, naarmate de beeldhoek groter wordt. ( de foto hierboven)

Als wij echter met onze ogen naar architectonische beelden kijken, weten onze hersenen dat de lijnen recht horen te zijn en corrigeren daarom het beeld wat onzen ogen zien. Bij organische beelden (mensen bijvoorbeeld) gaat het meeer om de verhouding tussen de verschillende delen. Een rectangular lens blaast de hoeken op, waardoor de delen in de hoeken vewrgroot worden weergegeven, wat dan juist onnatuurlijk overkomt. Een fish-eye doet dit niet, waardoor het beeld juist natuurlijker kan zijn. Vooral bijvoorbeeld groepen mensen.

Ik heb voor de verkoop van ons huis de foto's ook gemaakt met de 10-20mm. Om daarbij de schuin verlopende lijnen te voorkomen, heb ik de camera steeds vrijwel waterpas gehouden. En aangezien de lens toch nog wel wat beeldvervorming laat zien, heb ik de foto's ook op dat punt nog wat gecorrigeerd. De laatste foto's met PTlens, wat ik echt kan aanraden. Ook heb ik vaak een wat lager standpunt genomen dan dat mijn ogen normaal gewend zijn, om zo in mijn beleving een wat natuurlijker verhouding te krijgen tussen plafond en vloer. De foto's kun je zien op mijn website.

Jos

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2009, 12:10:53 »
Hoe extremer de groothoek , hoe extremer ook het perspectief in de foto wordt. En ook minder natuurlijk in onze beleving.

Hier staan wat plaatjes die als illustratie van jouw verhaal dienst zouden kunnen doen.

George