Vind je? Ik vind 'm wel behoorlijk vertekenen .. Hier een snelle foto die ik had genomen:

Hoe extremer de groothoek , hoe extremer ook het perspectief in de foto wordt. En ook minder natuurlijk in onze beleving.
Verder doet een rectangular lens als deze eigenlijk nog iets raars met het beeld. Om de lijnen recht te houden, blaast die de voorwerpen naar de hoeken toe op. Hierdoor wordt voorkomen dat parallelle lijnen naar de zijkant toe naar elkaar gaan lopen, wat volgens een normaal perspectief eigenlijk wel zou moeten. Een fish-eye doet dit wel en door de extreme beeldhoek lijkt dit ook meer overdreven, maar eigenlijk toont die gewoon iets wat verder weg van de camera is, ook gewoon kleiner. (Als je midden voor een groot gebouw staat en zeker als je er dicht bij staat, dan is het midden van de gevel een stuk dichterbij dan de hoeken. De hoeken zouden dus eigenlijk kleiner moeten worden weergeven, omdat die verder weg zijn.) Dit geldt voor voorwerpen/beelden die in een vlak zijn, dat parallel ligt met de sensor. Voor voorwerpen/beelden die niet in één vlak liggen, wordt het perspectievisch verloop extremer, naarmate de beeldhoek groter wordt. ( de foto hierboven)
Als wij echter met onze ogen naar architectonische beelden kijken, weten onze hersenen dat de lijnen recht horen te zijn en corrigeren daarom het beeld wat onzen ogen zien. Bij organische beelden (mensen bijvoorbeeld) gaat het meeer om de verhouding tussen de verschillende delen. Een rectangular lens blaast de hoeken op, waardoor de delen in de hoeken vewrgroot worden weergegeven, wat dan juist onnatuurlijk overkomt. Een fish-eye doet dit niet, waardoor het beeld juist natuurlijker kan zijn. Vooral bijvoorbeeld groepen mensen.
Ik heb voor de verkoop van ons huis de foto's ook gemaakt met de 10-20mm. Om daarbij de schuin verlopende lijnen te voorkomen, heb ik de camera steeds vrijwel waterpas gehouden. En aangezien de lens toch nog wel wat beeldvervorming laat zien, heb ik de foto's ook op dat punt nog wat gecorrigeerd. De laatste foto's met PTlens, wat ik echt kan aanraden. Ook heb ik vaak een wat lager standpunt genomen dan dat mijn ogen normaal gewend zijn, om zo in mijn beleving een wat natuurlijker verhouding te krijgen tussen plafond en vloer. De foto's kun je zien op mijn website.
Jos